Voorbereiding

Een paar kleine tips die de OC&C Ringvaart Regatta wat makkelijker zullen maken:

 

  • Blaren: gebruik voor en tijdens de race kamferspiritus, dit verhardt de huid en zorgt voor minder blaren. Neem ook sporttape mee in de boot zodat u uw handen kan beschermen.
  • Materiaal: zorg voor voldoende gereedschap, om op te riggeren en om tijdens de race kleine reparaties uit te kunnen voeren. Zorg verder voor voldoende reserve onderdelen, denk hierbij aan bankjes, palen, dollen.
  • Zonneschijn: gebruik alleen zonnebrand op waterbasis. Als er zonnebrand gebruikt wordt op oliebasis, verstoppen de poriën en kan men niet meer transpireren. Hierdoor ontstaat kans op oververhitting. Om een zonnesteek te voorkomen moet u uw nek en hoofd beschermen met petjes en gepaste kleding.
  • Blarenpleisters: let op, deze pleisters mogen niet gebruikt worden door mensen met diabetes.
  • Doorzitten: ter bestrijding van kramp in het zitvlak zijn ‘gaatjes bankjes’ aan te bevelen, evt. met watervaste schuimplastic kussentjes.
  • Spierpijn: pas na vele kilometers openbaart dit zich. Houd uw spieren warm, vooral de rug en de kuiten. Dit betekent dat het dragen van de juiste kleding wordt aangeraden (geen blote rug!).
  • Vochtverlies: vooral bij warm weer zal u veel vocht verliezen (ongeveer 6 liter). Drink geregeld maar weinig (enkele slokken) en wen hieraan. Isotone dranken worden sneller opgenomen dan niet isotone dranken, zorg dus voor Aquarius of Isostar. Ook water met ORS (te verkrijgen bij de grote drogisterijen) werkt zeer goed tegen uitdroging.
  • Eten: eet uitsluitend licht verteerbaar voedsel, met een hoog glucosegehalte, denk hierbij aan sportbars en dergelijke sportvoeding. Eet – net als het drinken – regelmatig maar weinig. Lance Armstrong zei eens dat hij 10 uur had gefietst door elk uur een Mars en een blikje Cola te drinken. Ook is het goed om ergens op de helft voedsel met een hoger zoutgehalte te nuttigen, zoals een kop cup-a-soup of iets dergelijks.
  • Stuurman/vrouw: een 100 km lange roeiwedstrijd eist oplettendheid en besluitvaardigheid van de stuurman/vrouw. De stuur kan alleen optimaal attent zijn als hij/zij fysiek in een optimale conditie blijft.
  • Omroepinstallatie in de boot: dit zal de stem van uw stuurman/vrouw sparen en u veel misverstanden schelen. Een megafoon is ook een optie.
  • Zwaar weer: onderschat u de gevaren van wind en golven (vooral op het Kaagmeer) niet! Ook in geval van windstilte doet u er goed aan om stormboorden te monteren en een pompje en hoos blik mee te nemen.
  • Drijfvermogen: de kans op vollopen van de boot (vooral op het Kaagmeer) kan verkleind worden door loze ruimten in de boot op te vullen met piepschuim of iets dergelijks.
  • Kleding: het is belangrijk om zo veel mogelijk in droge kleding te roeien. Neem daarom bijvoorbeeld na de Kaag even de tijd om droge kleding aan te doen. Roeien in natte kleding is niet goed voor de spieren en je krijgt het snel koud. Zorg bij slecht weer ook voor een goed ademend regenjack.
white gradient