Gradient

Historie

In 1976 wordt in het kader van de lustrumactiviteiten van het 100 jarige Laga, Njord uitgedaagd voor een monsterrace over 100 kilometer. De Leidsche roeiers namen de uitdaging aan.De eerste Ringvaart Regatta is een feit. Deze wedstrijd bleef niet onopgemerkt. Uit het hoge Noorden kreeg men hoogte van deze wedstrijd. Aegir had ook wel interesse en verscheen bij de start. Zowel Njord als Aegir maakten geen kans tegen de LALLA (Lange Afstand Laga Lustrum Acht) en ze werden beiden verslagen in een tijd van bijna negen uur. Het wereldrecord handroeien over 100 kilometer is gevestigd. Van de deelnemers aan deze eerste editie wordt naast uithoudingsvermogen en karakter ook improvisatietalent beproefd. Het verslag van de wedstrijd vertelt dat het vochtverlies door de felschijnende zon zo groot was dat bij de plaatselijke kruidenier extra dranken en petten moesten worden ingekocht.

In 1977 verschijnen twaalf ploegen aan de start. Er wordt gebruik gemaakt van communicatieapparatuur voor het waarschuwen van de scheepvaart. Ook wordt er een Blerco ingesteld als waarschuwer voor de lage bruggen en andere obstakels. De afstand bedraagt dit maal maar 92 kilometer en wordt door Proteus Eretes in krap 7 uur afgelegd. In het daarop volgende jaar verschijnen voor het eerst dames aan de start. Zij volbrengen de race in een snellere tijd dan de heren in 1976. In de daarop volgende jaren neemt het aantal deelnemers geleidelijk toe. Daarmee wordt ook de organisatie steeds professioneler en er worden masseuses en artsen ingezet die de vermoeide roeiers moeten opvangen. Na 1984 worden de mogelijkheden verder vergroot met behulp van een sponsor. De eerste draaiboeken verschijnen en de begeleiding van de roeiers tijdens de race wordt uitgebreid. Dit blijkt een aantal malen ook wel flink nodig zoals in het jaar 1981. Dan zinken voor het eerst in de geschiedenis van de Ringvaart Regatta een zestal boten vanwege de harde wind. Zij zullen niet de laatste zijn.

Buitenlandse ploegen hebben vanaf 1979 met de Ringvaart meegedaan. Twee Italiaanse universiteitsploegen waren de eerste. In de volgende edities zullen meer buitenlandse ploegen voorbereid en wel afreizen naar Holland om de ringvaart te roeien. In de editie van 1990 schrijven zich maar liefst 13 buitenlandse ploegen in. Ondanks de hoge kwaliteit van de buitenlandse deelnemers blijft het record jaren lang in Nederlandse handen. In 1983 zet de dubbel 4 van Laga de tot dan snelste tijd ooit gevaren neer, met een tijd van 7 uur en 10 minuten. Voordat in 2012 de route officieel uit 100 kilometer bestond was het record 6:07:09 en is in 1997 gevaren door Beatrix (H8X+) uit Eindhoven. In 1994 is er nog een wereldrecord gevaren door de dames D.D.S. (D4X+) in 7:25:55. In 2014 is er een nieuw record gevaren door de D.S.R.V. Laga (H8+) met een tijd van 7:15:09. Het huidige damesrecord is gevestigd door de 4- van de A.R.S.R. Skadi in 2014, met een tijd van 8:35:40. Het overzicht van alle records is hier te vinden.

Met het open stellen van de Ringvaart Regatta voor meerdere nummers sinds 1983 stijgt het aantal deelnemers flink. Inmiddels kunnen alle ploegen zich inschrijven. De deelnemers die meedoen in een skiff verkrijgen grote bewondering. 100 kilometer alleen roeien is immers een immense opgave. Het huidige record van een skiff is overigens een uur sneller dan dat van de LALLA uit 1976. Naast een groot aantal records zijn er ook veel deelnemers die zich als hoogste doel stelt de 100 kilometer te halen. Sinds 1986 is er dan ook een scheiding in het deelnemersveld. Zo is er een prestatieveld en een recordveld. Voor Laga schrijven zich voornamelijk sociëteitsploegen in die, voordat zij zich voor de Ringvaart Regatta hebben voorbereid, veelal nooit in een roeiboot hebben gezeten. Toch blijkt het voor hen haalbaar om na vier maanden grondige voorbereiding de ringvaart te voltooien.

In de afgelopen 40 jaar heeft de Ringvaart Regatta grote veranderingen doorgemaakt. Zo is deze roeimarathon dankzij de inzet van het organiserende Laga uitgegroeid tot een professionele race. Aangezien de Ringvaart de enige wedstrijd ter wereld is die bestaat uit 100 kilometer roeien is het een trekpleister voor veel roeiploegen om Wereldrecordpogingen op het vlak van tijd, afstand en grootte van de boot te verbeteren. Enkele jaren geleden deden twee speciale ploegen mee. De Ocean Fours en een 16+. De Ocean Fours ging op 15 juni 2005 in een oceaan waardige boot de Atlantische Oceaan oversteken en heeft 5 jaar geleden de Ringvaart Regatta in 24 uur twee keer geroeid. Zij zijn zowel gestart als gefinisht op Laga met een korte stop op de Kaag. Deze uitputtende race van 200 kilometer bleek een goede mentale en lichamelijke krachtsmeting te zijn. De 16+ hebben ter ere van het 130 jarig bestaan van de roeivereniging De Amstel de ringvaart geroeid. Zij hebben deelgenomen als ploeg in een 32 meter lange boot, de langste roeiboot ter wereld. De originele boot, gebouwd door de Zwitserse botenbouwer, Stämpfli, is 44 meter lang en werd gebruikt tijdens de wereldbeker finale in München. Door het kronkelige parcours met nauwe doorgangen, is de lengte van deze unieke boot aangepast voor deze wedstrijd. Dat deze roeiwedstrijd voor herhaling vatbaar is blijkt wel uit het feit dat Rob Muda de race drie jaar geleden voor de 25ste keer geroeid heeft. Daarmee is hij de deelnemer die de Parthenon-EY Ringvaart Regatta het vaakst heeft uit gevaren. Dit jaar is het al weer de 42e keer dat de Parthenon-EY Ringvaart Regatta wordt georganiseerd.

white gradient